Δευτέρα, 23 Μαΐου 2016

Από την υπέρβαση…στη μετάβαση! Του Φίλιππου-Παναγιώτη Ξυράφα ~ Φιλολόγου

Πέραν πάσης αμφιβολίας, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, ως δρόμος, ως διαδικασία και δοκιμασία, στοίχειωναν και στοιχειώνουν τα μυαλά όλων εκείνων των νεαρών παιδιών που μέσα από πολύ μόχθο, καθημερινό «μεροκάματο» πάνω στις αναρίθμητες σελίδες των Κατευθύνσεων καθώς και ατέλειωτες ώρες σχολείου, φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων, επιθυμούν να εισέλθουν στον κόσμο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να διαβούν τις πόρτες των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της προαίρεσής τους. Είναι μια περίοδος μεγάλου άγχους, υπέρβασης δυνάμεων, υπέρβασης καμιά φορά ακόμα και του ίδιου του εαυτού. Όπως, όμως, κάθε κόπος, έτσι κι αυτός, δεν γίνεται εις μάτην! Τουναντίον, έχει να δώσει απλόχερα πολλά οφέλη στον μαθητή εκείνον που έδωσε τον εαυτό του και «πόνεσε» την επιλογή που έκανε στο μηχανογραφικό του δελτίο. Πρόκειται, θα λέγαμε, για μια υπέρβαση που, όμως, οδηγεί στη μετάβαση. Μια μετάβαση από τον μαθητικό κόσμο της εφηβείας, στον ακαδημαϊκό κόσμο της ενηλικίωσης, έναν μικρόκοσμο που θα δώσει στους νεαρούς τα γνωστικά εκείνα εργαλεία να σταθούν μεθαύριο αντάξιοι επαγγελματίες στον κλάδο και την εργασία που επέλεξαν να ταχθούν παρά τις δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες των καιρών μας. Περάσαμε κάποτε και οι ίδιοι απ’ αυτό το στάδιο και το γνωρίζουμε. Πολλοί ήταν εκείνοι τότε που έσπευδαν να μας πουν «ε, και τι καταλάβατε που δώσατε εξετάσεις για το Πανεπιστήμιο; Άνεργοι θα είμαστε όλοι!» Φυσικά και τέτοιες αμετροέπειες και ακριτομυθίες είναι πολύ εύκολο να τις εκστομίσει ο καθείς δίχως κριτική σκέψη, όμως ποιος πραγματικά είναι αυτός που μπορεί να μεταδώσει στον προς εισαγωγή νέο μια ιδέα για την πραγματική γοητεία της επιστήμης, για το πώς μπορεί να αξιοποιήσει τα γνωσιακά του εφόδια για τη βελτίωση και τη δόμηση ενός καλύτερου αύριο! Και ναι, λοιπόν, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, παρά το όποιο τίμημα που έχουν πάνω στον μαθητή για ένα ολόκληρο σχολικό έτος, παρέχουν και ένα ανάλογο έπαθλο για τους νικητές του αγώνα! Και δεν θα ‘ταν, στην παρούσα φάση, δόκιμο να αναφερθώ στα πλεονεκτήματα της φοιτητικής έναντι της μαθητικής ζωής, παρά μόνο στέκομαι στο πόσο ανταμείβεται γνωστικά και ηθικά ένας μαθητής με την επιτυχία του στο τμήμα της επιλογής του. Πέραν του ότι ανταμείβονται οι κόποι του -και το βλέπει έμπρακτα όταν υπογράφει την αίτηση εγγραφής του στο Πανεπιστήμιο- παίρνει στα χέρια του τη δυνατότητα, μέσω των σπουδών του, να λάβει σπαράγματα σοφίας, να δημιουργήσει ο ίδιος και να μεταβεί σε ένα χώρο όπου καλλιεργούνται, δημιουργούνται και εξελίσσονται ες αεί οι ιδέες. Τι πιο μεγαλειώδες απ’ αυτό; Και φυσικά πρέπει να γίνει εναργές πως ναι μεν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν το εισιτήριο για ένα νέο πέρασμα, μια νέα ζωή, όμως, όπως γίνεται ξεκάθαρο μετέπειτα, είναι το πρώτο μονάχα εισιτήριο. Η πορεία είναι εκείνη που θα δείξει στους ίδιους τους υποψηφίους πως υπάρχουν πολλές ακόμα εξετάσεις και πολλά νέα περάσματα σε αναρίθμητες νέες εμπειρίες, γνώσεις, καταστάσεις και ζωές, καθώς ο δρόμος προς τη γνώση και τη μάθηση συνεχίζεται για πάντα και πολλώ δε μάλλον εκτός θρανίων και αμφιθεάτρων! Τα είχε πει, άλλωστε, πολύ εύστοχα ο νομοθέτης Σόλων μέσα στη φράση του: «γηράσκω δ’ αιεί πολλά διδασκόμενος».
Τέλος συζήτησης
Γράψτε ένα μήνυμα...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου